Loyaliteit belonen: vaste klanten verdienen iets extra’s, eens of oneens?
Onlangs ontstond er binnen de fotografie-community Female Frames een interessante discussie. Eén fotograaf gaf aan dat ze haar vaste klanten korting geeft. Dit stuitte op kritiek van een andere fotograaf, die stelde: “Waarom zou een vaste klant meer verdienen dan een nieuwe klant? Ik besteed immers evenveel tijd aan hen.”
Vanuit mijn eigen ervaring als fotograaf ben ik het daar niet mee eens. Zoals sommigen van jullie weten, ben ik inmiddels al tien jaar actief in dit vak. In die tijd heb ik een trouwe klantenkring opgebouwd. Dit is geen vanzelfsprekendheid, zeker niet in een markt die na corona werd overspoeld door nieuwe fotografen. Toch zijn mijn klanten mij grotendeels trouw gebleven. Een belangrijke reden hiervoor? Ik waardeer hen en laat dat ook zien. Kleine aanpassingen kosten niet meteen extra en vallen gewoon onder service. Voorbeeld: alle foto’s die mijn klanten afnemen krijgen ze in kleur én in zwart wit. Zijn er kleine aanpassingen nodig bij de foto’s dan valt ook dit onder service.
Hoe beloon ik loyaliteit?
Bij mij krijgen vaste klanten vanaf hun vijfde shoot een extraatje: vijf extra foto’s of €25 korting op de aankoop van alle digitale beelden. Dit is niet zomaar een ‘cadeautje’, maar een blijk van waardering. En eerlijk gezegd is het voor mij vaak ook nóg prettiger werken met vaste klanten. We kennen elkaars werkwijze, weten wat we kunnen verwachten, en er heerst een ontspannen sfeer. Hierdoor verlopen de shoots sneller en efficiënter, wat de kwaliteit van het werk alleen maar ten goede komt. Het voelt bijna alsof ik met familie werk.
En denk je nu vanaf hun vijfde shoot pas? Ik zal je vertellen ik heb heb heel veel klanten die elk jaar foto’s laten maken en zelfs elk halfjaar. Een bruiloft tel ik daarbij wel voor 2 en een minishoot telt niet mee ;).
Het belang van waardering in een concurrerende markt
In de huidige markt is loyaliteit absoluut niet vanzelfsprekend. Klanten hebben keuze uit talloze fotografen en kunnen bij elk project opnieuw besluiten om voor iemand anders te kiezen. Maar waarom doen ze dat niet? Waardering speelt hierin een grote rol. Kijk bijvoorbeeld eens naar andere sectoren: supermarkten, tankstations en kledingwinkels hanteren allemaal loyaliteitsprogramma’s. Punten sparen, kortingen of cadeautjes – het zijn allemaal manieren om klanten terug te laten komen. En het werkt!
Persoonlijk doe ik hetzelfde met mijn fotografie bedrijf. Natuurlijk blijven klanten deels vanwege de kwaliteit van mijn foto’s, maar dat kleine beetje extra maakt het verschil. Ik wil dat mijn klanten voelen dat ik hen waardeer en niet voor lief neem.
En jij?
Ik ben benieuwd hoe jij hierover denkt. Werk jij met loyaliteits kortingen of extra’s voor vaste klanten? Of deel je de mening van de fotograaf uit de community, dat alle klanten gelijk behandeld moeten worden, ongeacht hun geschiedenis met jou? Deel je ervaring, ik hoor het graag!